Aan zowel commerciële als nonprofit-organisaties geef ik social media-advies. Bij de een blijft het bij een training, voor de ander maak ik een uitgewerkte contentstrategie. Maar altijd komt het ‘Paper Principle’ (het krantprincipe) naar voren; een kapstok die ik bedacht heb om bedrijven inspiratie en houvast te geven op social media.

Je leest ongetwijfeld wel eens een krant. Wat lees je dan het liefst? Zijn dat de artikelen over het laatste nieuws, of is dat bijvoorbeeld de column van een vaste columnist, of misschien blader je direct naar het opiniestuk of het lifestylekatern. Een krant combineert actualiteit met vaste rubrieken. En precies deze combinatie is de kern van het Paper Principle voor social media.

Met het Paper Principle combineer je dus berichten over de actualiteit met posts binnen terugkerende rubrieken. Beide licht ik hieronder toe.

Posts over de actualiteit

Met posts over ‘het hier en nu’ zit het vaak wel goed bij organisaties. Want deze onderwerpen dienen zich vanzelf aan. Denk aan posts over een nieuwe opdracht, de opening van een expositie, de eerste werkdag of verjaardag van een medewerker, de zoveelste bezoeker, een afgerond project en ga zo maar door. Blijf vooral doorgaan met dergelijke posts.

De kracht van posts over de actualiteit:
  • Houden het social-account afwisselend, spontaan en dynamisch
  • Geven de indruk: daar gebeurt wat!
  • Laten zien wat er in en rond de organisatie gebeurt

Posts binnen vaste rubrieken

Nog niet zoveel organisaties maken op social media gebruik van vaste rubrieken, oftewel posts over terugkerende thema’s. Jammer, want ze zijn een hele waardevolle aanvulling op de actuele berichten. Bovendien geven ze jou als beheerder een kapstok voor het maken van content.

De kracht van vaste rubrieken:
  • Geven houvast voor de maker.
  • Zorgen voor herkenbaarheid bij volgers.
  • Zijn ver vooraf maak- en inplanbaar (mits rubriek losstaat van de actualiteit)
  • Zijn een goede aanvulling op posts over actualiteit.
  • Zijn stuurbaar; ze dragen bij aan wat de organisatie wil uitstralen.

Het is slim om twee tot drie vaste rubrieken te bedenken voor de social media van je organisatie. Gebruik je te veel rubrieken, dan wordt je kanaal wat te statisch en voorspelbaar. Het gaat om de balans tussen actualiteit en rubrieken. Houd bij het bedenken van je rubrieken de volgende punten in gedachten.

Een goede rubriek:
  • Draagt bij aan wat de organisatie wil uitstralen, aan de positionering of huidige communicatiestrategie.
  • Speelt in op de interesse van de doelgroep.
  • Keert op een vast moment terug, bijvoorbeeld een vaste dag in de week of maand.

Het Paper Principle kun je toepassen op alle social media van je organisatie. En als je rubriek losstaat van de actualiteit (zoals ‘het verhaal achter’ in het rijtje hieronder), dan kun je vandaag al berichten maken en inplannen voor de komende maanden.

Voorbeelden van rubrieken:
  • Foto van de maand (productfoto of bezoekersfoto bijvoorbeeld)
  • Bezoeker of klant aan het woord
  • Het verhaal achter… (pand, product, naam, etc.)
  • De hobby van (steeds een andere medewerker)
  • Een veelgestelde vraag
  • Toen & Nu
  • The making of (van steeds een ander product)
  • Tip! (waardevolle kennis delen)
  • In actie (actiefoto; laten zien hoe je te werk gaat)

Rubrieken uitbreiden naar je website

Je kunt je rubrieken op social media ook laten doorwerken op je website. Bijvoorbeeld door een blog te maken die het onderwerp van je socialpost verder uitdiept. In dat geval plaats je een link naar de blog op je social-kanaal. Zo trek je mensen naar je website en creëer je tegelijkertijd waardevolle content, wat weer goed is voor de vindbaarheid van je website (seo).

Succes met bedenken van jouw rubrieken en het maken van posts. Hulp nodig? Laat het weten.