Stel je voor: Je bent op een verjaardag en vertelt continu over producten die je bedrijf verkoopt. Daar maak je geen vrienden mee. Zo is het ook op social media. Wie sociale kanalen als Facebook en Twitter alleen gebruikt voor pure reclame zal weinig mensen boeien, en dus bereiken.

Voor bedrijven draait het op social media vooral om het creëren van betrokkenheid, autoriteit, sympathie en een bepaalde gunfactor. Waarden die de perfecte basis vormen voor een samenwerkings- of aankoopintentie. Mensen gaan nu eenmaal het liefst in zee met bedrijven waarover ze een goed gevoel hebben.

Het uiteindelijke doel op social media is je doelgroep aan te trekken en te binden. Maar hoe doe je dat? De kunst is te begrijpen naar welke informatie je doelgroep op zoek is, maar óók wat die leuk vindt.

Vleugje of flinke toef?

Een commercieel succesvol social medium combineert relevantie (helpende hand) met creativiteit, een persoonlijke touch en plezier. Op dat laatste punt onderscheidt social media zich van andere online media, zoals je website. Er is op ‘socials’ veel meer ruimte voor plezier. Plezier in de vorm van een zekere luchtigheid en dosis humor. In woord en beeld. Of die dosis een vleugje of flinke toef mag zijn hangt af van de markt, doelgroep en bedrijfscultuur.

Dat humor meer ruimte heeft op social media, heeft alles te maken met de aard van de media en de gebruikersintentie. Neem een post van je bedrijf of Facebook. Die verschijnt op de tijdlijn van je volgers tussen berichten van vrienden, kennissen, familie, favoriete artiesten en allerlei andere mensen uit hun privéleven. In die informele omgeving mag óók jij, als bedrijf met een serieus product of dienst, best informeel zijn. Daarbij past ook humor. Zorg wel dat je gevatte posts en reacties relevant zijn, passen bij je doelgroep, linken aan je bedrijf én voor een contentbeheerder die dit aanvoelt.

Hoe je bedrijf humor kan inzetten?
Bel of mail voor een vrijblijvend advies (na 18.00 uur inclusief foute mop).

Visual fbto met humor facebook

Visual van FBTO die wél op Facebook, maar niet op de website past.
Visuals van FBTO die wél op Facebook, maar niet op de website passen.