Contentbeheer is net als sport. Een vergelijking die ik graag maak als liefhebber van zo’n beetje alle sporten met een bal. Maar een topper ben ik nooit geworden, hoe graag ik ook voetballer wilde worden. Meer talent heb ik voor communicatie. En dus was de keuze snel gemaakt toen ik op mijn twintigste nog in het vierde van de plaatselijke voetbalclub speelde en ranking 7 (da’s niet heel best) op mijn tennispasje prijkte. ‘De top halen is gemakkelijker dan er blijven’, hoor je sporters vaak zeggen die het wél halen. Een stelling die ook op gaat voor het beheren van content op je online media.

Beheren is toch écht een werkwoord

Ik beheer, jij beheert, hij/zij beheert. Inderdaad, beheren is echt een werkwoord. Een ‘containerwerkwoord’ zelfs. Want onder contentbeheer valt (helaas) niet alleen het actualiseren en optimaliseren (SEO) van inhoud. Ook het reageren op vragen en opmerkingen van je volgers hoort daarbij. Net als het creëren van nieuwe content. Want niet alleen in de sport is stilstaan achteruitgaan, ook op je online media.

Blijf je doelgroep voorzien van voor hen waardevolle, maar in elk geval relevante content. Wekelijks, maar het liefst dagelijks. Ook om je vindbaarheid te stimuleren. En nee, dat hoeven echt niet altijd fraaie (maar arbeidsintensieve) infographics, video’s of artikelen te zijn. Want hoewel kwaliteit van je content belangrijk is, is variatie dat ook. Een originele, persoonlijke Valentijnsgroet past daar bijvoorbeeld ook prima bij. Kortom: varieer in inhoud en presentatiewijze. Wees creatief.

Tips voor contentbeheer

Schwung in je content houden? Zorg voor een gestructureerde aanpak van je contentbeheer. Een aantal tips:

  • Maak een kleine redactie voor je online kanalen. Zorg ervoor dat de disciplines tekst, beeld(bewerking), video en vormgeving zijn afgedekt door zo min mogelijk mensen. Wijs één hoofdbeheerder van je kanalen aan. Het handigste is een tekstschrijver die ook beeldbewerking in de vingers heeft. Deze kan snel, foutloos en helder op volgers reageren. Deze persoon is tegelijkertijd eindredacteur. Kies 1 à 2 mede-beheerders als backup. Uiteraard zijn ook zij thuis in cms’en en goed op de hoogte van je contentstrategie (zie punt 4).
  • Beperk (alsjeblieft) het aantal bureaus dat je content moet passeren voor deze online kan. Online (en zeker social) media vragen namelijk om snel kunnen handelen. Bovendien wordt de kwaliteit van publicaties er niet beter op als het aantal eindredacteurs toeneemt. Dat geldt zeker voor teksten.
  • Zorg voor korte communicatielijnen. Even een collega-redactielid kunnen aanpreken, bellen, appen of mailen is essentieel. Ook op fatsoenlijke tijden buiten werktijd.
  • Zorg voor een heldere contentstrategie waarin je onder andere bovenstaande punten meeneemt. Geen uitgebreid projectplan, maar een bondig en concreet plan van aanpak mét contentkalender: je dagelijkse houvast.

Altijd content met een contentkalender

Een contentkalender is een planning (schema of tijdlijn) voor de content die je gaat publiceren komende tijd. Je neemt er onderwerpen in op, geschikte uitwerkingen (type content, kanalen, in te zetten keywords), speciale data (neem hiervoor bijv. issuekalender 2017) en een taakverdeling. Doel van die taakverdeling is overigens niet een gelijke verdeling van de werkzaamheden, maar de meest effectieve.

Met een goede contentkalender is altijd duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is en blijft de continuïteit van je kanalen gewaarborgd. Naast planbare content moet er uiteraard plaats blijven voor spontane acties. Snel kunnen inspelen op de actualiteit (in- en extern) is immers één van de sterkste punten van online media.

Meer weten over effectief contentbeheer (of mijn mislukte voetbalcarrière)?
Bel of stuur een e-mail voor vrijblijvend advies.