Een beetje opiniemaker heeft een boek. Een e-book, maar liever nog een echt gedrukt exemplaar. Toen recruitmentbureau Effectus-HR mij om advies vroeg voor een relatie- en acquisitiemiddel, was ik er snel uit. Want hoewel mijn specialisme online ligt, ga ik altijd voor het meest doeltreffende middel. En dat was in dit geval een gedrukt, handzaam managementboek. Ik leg je graag uit waarom.
Effectus-HR is een pionier in de recruitmentwereld. Ze werven en selecteren op basis van data, in plaats van gevoel en aannames zoals veel traditionele recruiters doen. Daarbij zetten ze slimme online marketingtools in. Een onderscheidende aanpak die ze veel succes oplevert. En die je wilt uitdragen, zo luidde mijn advies.
Toen was één en één twee:
Doel: een fysiek middel achterlaten + Boodschap: inzicht in een onderscheidende werkwijze = Middel: een handzaam boekje
Waarom een boek zo waardevol is voor ’thought leaders’?
Omdat het:
- Autoriteit uitstraalt. Enkele tientallen pagina’s met jouw zienswijze, dat is niet niks.
- In beeld blijft. Een mooi en goed boek krijgt een mooie en goede plek op kantoor of in huis, in plaats van een mapje op de r-schijf.
- Om oprechte aandacht vraagt voor de inhoud. Geen afleidende pop-ups of mails tijdens het lezen.
- Heel fijn is om weg te geven én te krijgen. Het voelt als een cadeautje; laat wederkerigheid z’n werk doen!
Hoe ik te werk ga bij een boek
Eerlijk is eerlijk, het was lang geleden. Maar wat was het leuk om te doen, zeg. Hoe ik te werk ga? Nadat ik het concept, de toon en schrijfstijl heb afgestemd, bepalen we gezamenlijk de inhoud in grote lijnen. De hoofdstukken worden geboren. Samen vormen ze een logisch opbouw voor de lezer.
Daarna houd ik een interview met de auteur, de opiniemaker in kwestie, de thought leader. Na een uurtje of twee ga ik met een schrijfblok vol aantekeningen huiswaarts. Vervolgens laat ik alle informatie minimaal een dag bezinken. Altijd. Die tijd heeft mijn hoofd nodig om alle puzzelstukjes op hun plek te krijgen. Een soort rijpingsproces van het verhaal.
Daarna komt het aan op schrijven: ghostwriting. Want ik schrijf niet mijn eigen verhaal, maar dat van de hoofdpersoon. Ik ben ervoor om dat in heldere bewoording en een zo logisch mogelijke structuur te doen. Gedurende het schrijfproces bedenk ik welke afbeeldingen en illustraties waardevol zijn, ik markeer ze in de tekst. Uiteindelijk stuur ik een vrij volledige eerste versie naar de hoofdpersoon. Best een spannend moment, maar bijna altijd met goede uitkomst. Ik verwerk de feedback en na het nodige passen en meten, schuiven en schrappen is de tekstuele inhoud klaar.
Meestal zit mijn taak er dan op en is het aan de vormgever en de drukker. Maar bij dit project mocht ik ook deze processen begeleiden. Zo heb ik samen met beeldmaker en kantoorgenoot Ruben de Vries de inhoud in een passend jasje gestoken. Van font tot papiersoort, van bindwijze tot formaat en van isbn tot streepjescode. Heel leuk.
Contentmarketing op z’n leukst
Resultaat is een flitsend boekje dat HR-managers op een laagdrempelige manier meeneemt in een nieuwe, onderscheidende aanpak voor het vervullen van lastige vacatures. Een relatiegeschenk annex acquisitiemiddel dat er goed uitziet, erg leuk is om te krijgen en bovenal: waar je iets aan hebt. Je leert ervan. Dat maakt dit boekje net zo waardevol als overtuigend. Contentmarketing pur sang als je het mij vraagt. Daar doe ik het voor.
Ps. Ik schreef eerder een blog over mijn visie op wat content is en de overlap van online en offline middelen. Daar is dit boekje een mooi voorbeeld van. Wil je eens sparren over doeltreffende content voor jouw bedrijf? Stuur me een berichtje of schiet me eens aan.