Je beroep uitleggen - contentspecialistVrijdagavond 23.30 uur. “Hey Eelco, hoe is het met jou!” vraagt Harm – een vriend van een vriend – terwijl hij me een biertje aanreikt. “Je hebt een eigen bedrijf he, leuk man. Maar wat doe je precies?”

Wie kent het niet. Je drukke werkweek zit er net op, als op een feestje wordt gevraagd naar je beroep. Op dat soort momenten wens ik gymleraar te zijn. Of politieagent. Of nog beter: automonteur. Beroepen waar iedereen een beeld bij heeft. Lekker makkelijk. Want hoe leg je in vredesnaam uit dat je contentspecialist bent? Ga er maar aan staan.

Geluk bij een ongeluk op zo’n moment: als contentspecialist heb je een communicatieachtergrond. Want wat Harm niet weet, is dat ik hem in nog geen seconde onderwerp aan een supersnelle scan. Noem het een doelgroepanalyse. Wat is Harms achtergrond, zijn denkniveau en informatiebehoefte? Vragen die met de snelheid van het licht door m’n hoofd flitsen.

Waarom? Omdat het ‘er in zit’, maar vooral omdat het gesprek dat volgt er stukken relaxter van wordt. Want wat moet een schoolmeester met de informatie dat ik contentspecialist ben? Niks. De kans dat hij me glazig aankijkt en vraagt of ik een ‘tevreden specialist’ ben is reëel. Dus gooi ik het over een andere boeg. Mijn antwoord, mijn boodschap, pas ik aan op Harms belevingswereld.

“Ik ben communicatieadviseur en tekstschrijver” antwoord ik bewust kort, zodat ik mijn strategie en boodschap na zijn reactie vlug kan evalueren en eventueel aanpassen. “Ah oké, creatief bezig dus. Maar wat doe je dan dagelijks?” vraagt Harm die oprecht geïnteresseerd lijkt. Het lucht me op. Want oprechte interesse is voor mij het belangrijkste in een gesprek. Zonder echte interesse kun je twee dingen doen: met iemand gaan praten die wél geïnteresseerd is, of een ander onderwerp aansnijden. Dat geldt zowel op een feestje als deze, als in professionele communicatie naar een doelgroep.

Ik vertel Harm dat ik organisaties, bijvoorbeeld scholen, adviseer over hun presentatie naar de buitenwereld. Vooral op internet. “Dus je helpt bedrijven met hun website?” zegt Harm. “Bijvoorbeeld”, zeg ik. “Maar bijvoorbeeld ook met het slim inzetten van hun blog, social media, nieuwsbrief en magazine. Ik zorg eerst dat er een goed fundament komt zodat die middelen elkaar versterken. Zo’n strategie beschrijft hoe we met de juiste informatie de juiste mensen bereiken. En als het goed is, zijn de mensen blij met de informatie die ze aangereikt krijgen. Iets wat zich uitbetaalt in een voorkeur voor de afzender; mijn opdrachtgever.”

Harm knikt, maar is inmiddels aan z’n flesje bier gaan pulken. Tijd om dit onderwerp af te ronden. “Teksten en beeldbewerking zijn mijn ding. Voor het maken van andere soorten ‘content’ (zeg ik, terwijl ik aanhalingstekens uitbeeld) werk ik samen met vaste specialisten.”

“Biertje Harm?”

Deze blog is de eerste in een reeks over een wereld die Content heet. Een begrip dat je veel hoort, maar waarover nog net zoveel onduidelijkheid heerst. Ik heb me voorgenomen om content en de werking ervan zo laagdrempelig mogelijk voor het voetlicht te brengen in een blogreeks genaamd ‘Van content tot klant’. Tot snel.