Contentbeheer: houvast met een contentkalender

Contentbeheer is net als sport. Een vergelijking die ik graag maak als liefhebber van zo’n beetje alle sporten met een bal. Maar een topper ben ik nooit geworden, hoe graag ik ook voetballer wilde worden. Meer talent heb ik voor communicatie. En dus was de keuze snel gemaakt toen ik op mijn twintigste nog in het vierde van de plaatselijke voetbalclub speelde en ranking 7 (da’s niet heel best) op mijn tennispasje prijkte. ‘De top halen is gemakkelijker dan er blijven’, hoor je sporters vaak zeggen die het wél halen. Een stelling die ook op gaat voor het beheren van content […]

Vrijdagavond 23.30 uur. “Hey Eelco, hoe is het met jou!” vraagt Harm – een vriend van een vriend – terwijl hij me een biertje aanreikt. “Je hebt een eigen bedrijf he, leuk man. Maar wat doe je precies?” Wie kent het niet. Je drukke werkweek zit er net op, als op een feestje wordt gevraagd naar je beroep. Op dat soort momenten wens ik gymleraar te zijn. Of politieagent. Of nog beter: automonteur. Beroepen waar iedereen een beeld bij heeft. Lekker makkelijk. Want hoe leg je in vredesnaam uit dat je contentspecialist bent? Ga er maar aan staan. Geluk bij […]

Stel je voor: Je bent op een verjaardag en vertelt continu over producten die je bedrijf verkoopt. Daar maak je geen vrienden mee. Zo is het ook op social media. Wie sociale kanalen als Facebook en Twitter alleen gebruikt voor pure reclame zal weinig mensen boeien, en dus bereiken. Voor bedrijven draait het op social media vooral om het creëren van betrokkenheid, autoriteit, sympathie en een bepaalde gunfactor. Waarden die de perfecte basis vormen voor een samenwerkings- of aankoopintentie. Mensen gaan nu eenmaal het liefst in zee met bedrijven waarover ze een goed gevoel hebben. Het uiteindelijke doel op social […]

Aan zowel commerciële als nonprofit-organisaties geef ik social media-advies. Bij de een blijft het bij een training, voor de ander maak ik een uitgewerkte contentstrategie. Maar altijd komt het ‘Paper Principle’ (het krantprincipe) naar voren; een kapstok die ik bedacht heb om bedrijven inspiratie en houvast te geven op social media. Je leest ongetwijfeld wel eens een krant. Wat lees je dan het liefst? Zijn dat de artikelen over het laatste nieuws, of is dat bijvoorbeeld de column van een vaste columnist, of misschien blader je direct naar het opiniestuk of het lifestylekatern. Een krant combineert actualiteit met vaste rubrieken. […]

Een beetje opiniemaker heeft een boek. Een e-book, maar liever nog een echt gedrukt exemplaar. Toen recruitmentbureau Effectus-HR mij om advies vroeg voor een relatie- en acquisitiemiddel, was ik er snel uit. Want hoewel mijn specialisme online ligt, ga ik altijd voor het meest doeltreffende middel. En dat was in dit geval een gedrukt, handzaam managementboek. Ik leg je graag uit waarom. Effectus-HR is een pionier in de recruitmentwereld. Ze werven en selecteren op basis van data, in plaats van gevoel en aannames zoals veel traditionele recruiters doen. Daarbij zetten ze slimme online marketingtools in. Een onderscheidende aanpak die ze veel succes oplevert. En […]

Content is inhoud die beschikbaar wordt gemaakt door een medium. Dat kan een online medium zijn (zoals een website) maar ook een offline medium (zoals een tijdschrift). Content is er in tekst, beeld en geluid of een mix daarvan. Je kunt bij content denken aan video’s, artikelen, infographics, animaties, foto’s en geluidsfragmenten, maar bijvoorbeeld ook aan augmented reality. Maar het gekke is: Als je op vandale.nl het woord ‘content’ intypt, dan verschijnt er slechts één betekenis: tevreden. En dat is precies waarom ik deze blog schrijf. con·tent (bijvoeglijk naamwoord) 1 tevreden – de enige definitie die vandale.nl geeft Content betekenis (in de marketing) De tweede […]

Ben jij er klaar voor? Voor de tijd van borrels, lekker eten en gezelligheid? Ik wel. En ik heb er nog zin in ook! Afgelopen vrijdag stond mijn eerste kerstborrel op de agenda, morgen is de volgende, en dat is nog niet de laatste.  Het hoort bij het leven als freelancer. Je hebt verschillende opdrachtgevers waar je wekelijks over de vloer komt. Je hebt er een werkplek, een eigen mailadres, je staat soms op de website en wordt uitgenodigd voor uitjes als de kerstborrel. Je hoort erbij, je hoort bij het team. Of eigenlijk: bij verschillende teams. “Vandaag: precies twee jaar […]